lørdag den 16. juni 2012

Garo og Petya 1. del

Garo og Petya skrev til mig på Couch Surfing, lige da jeg havde oprettet min profil for et par uger siden. De ville gerne have et par overnatninger fra 13.-15. juni. De var et kærestepar fra Sofia i Bulgarien, og de havde et par dage i København, inden de skulle videre til Samsø og være den næste måneds tid. De skulle over og plukke jordbær.

Jeg skrev tilbage, at de var velkomne og noterede det i min kalender sammen med de to andre aftaler, jeg havde lavet med folk ude fra verden, der allerede begyndte at åbne sig - som om jeg på en måde allerede var taget ud og rejse selv. Havde generelt optur over konceptet: Couch Surfing, og det har jeg sådan set stadig. Men nu tilbage til historien.

Garo skrev den mest overvældende mail tilbage: 
" :)))))You are LOVELY!!!I can`t believe it!!!We are righting from 1 month and all the hosts no,sorry and so on!!We are really 2 young people calm and funny and thanksfull!!!", efterfulgt af en hundredeårsskov af flere udråbstegn og et par venlige spørgsmål om, hvordan man mon kunne finde vej fra lufthavnen og den slags.

Og det er så her, der kommer en slags indrømmelse af den grimme art. Der skete nemlig noget højst uventet: Den lille, fesne, indestængte, fordomsfulde, lorte menneskeparanoia stak faktisk ganske kortvarigt sit forvredne, grimme fjæs frem, netop som de mails var blevet udvekslet. Lige over min ene skulder - fuldkommen som i Anders And - mens englen med glorien stod helt from, hvid og uskyldsren på den anden og hoppede luftigt op og ned og så allerede bekymret ud med rynkede bryn og det hele, mens menneskeparanoiaen hviskede:

 "Du ved jo godt, hvorfor alle andre couch surfere har sagt nej til dem i en hel måned ikke? Det er jo fordi, de er bulgarere. Alle ved, at de dér østeuropæere er noget sigøjner noget ikk'. De kommer og laver organiseret kriminalitet og sælger smuglercigaretter i mørke gyder. Hende kæresten, Petya, som er på alle billederne, har han garanteret tænkt sig at sælge i sexslavehandel af den ufrivillige slags. Og så stjæler de nok også. Dem kan du ikke betro en eventuel nøgle til din lejlighed".

Englen var lige ved at falde ned af den anden skulder af ivrighed. Den trak vejret ekstra dybt og øjnede så sin chance:

"Hooold nu kæft", råbte den, lige så højt den kunne - direkte i menneskeparanoiaens retning.

"Hvad sker der for dig? Har du seriøst overvejet at lade det dér DF skabte tågeslør overtage din sunde fornuft? Det skal blive en gammel løgn med løgn på. Det bliver, som jeg har bestemt. Basta. Og hvorfor tænker du i øvrigt ikke det samme om de to veninder fra henholdsvis Panama og Mexico, som kommer ugen før? Bare fordi de studerer på et fint universitet i Stuttgart - eller hvad? Er du blevet totalt idiot?"

Menneskeparanoiaen fik en syngende, verbal uppercut, lod sig falde ned af skulderen og luskede ud i Vesterbros relativt tolerante gader, hvor den sikkert alligevel - ville forsøge sig med at hvisle små noia ord ind i ørerne på forbipasserende mennesker på sin vej tilbage til sin herskerinde.

Jeg gik i seng. Lidt utilfreds med kampen, men tilfreds med udfaldet.

Fortsættelse følger ...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar